DNS های دامنه در ایرنیک

آموزش تغییر DNS های دامنه در ایرنیک

نحوه تغییر DNS های دامنه در ایرنیک

افراد پس از ثبت دامنه خود در ایرنیک، باید dns  های آن را طبق سرویس ارائه دهنده هاست وب سایت خود تغییر دهند تا قادر به استفاده از دامنه خود باشند. به همین جهتنحوه تغییر dns های دامنه در ایرنیک ممکن است برای بسیاری از افراد چالش برانگیز باشد. همچنین برای تنظیم dns های یک دامنه ملی می بایست به سایت ایرنیک مراجعه کنید و از طریق آن اقدامات لازم را انجام دهید. در ادامه مطلب به توضیحات بیشتری در این باره می پردازیم:

DNS چیست

به طور کلی DNS  یا Domain Name System  یک پروتکل کاملا معروف و شناخته شده در عرصه اینترنت و تکنولوژی می باشد. کار DNSاصلی تبدیل نام دامنه هایی مانند Google.com یا Mizbanfa.net به یک IP مشخص می باشد. همچنین از DNS  برای  تبدیل نام دامنه به آدرس IP استفاده می شود و وظیفه آن برقراری ارتباط میان آدرس های IP، نام سیستم کاربران و وب سایت ها و حوزه های مربوطه خواهد بود. پیش از ادامه آموزش لازم است اطلاعات مختصری درباره ایرنیک و نقش آن برای ثبت دامنه برای کاربرانی که اطلاعات کافی ندارند، داده شود. پس با ما همراه باشید:

ایرنیک چیست

پایگاه فیزیک نظری ایرنیک IRNIC ؛ کارگزار ثبت دامنه در داخل  ایران می باشد که تحت عنوان ارائه دهنده انواع شناسه های نیک یا همان NIC-Handle به کاربران شناخته شده است. باید به این نکته اشاره کنیم که برخلاف دامنه های بین المللی، برای ثبت دامنه های ملی شرایط و قوانین خاصی وجود دارد که تمامی آنها  توسط این پایگاه ثبت شده اند . بدین جهت همه کاربران برای ثبت دامنه های ملی با پسوند های متفاوت باید ابتدا پیش از هر کاری نسبت به عضویت در این سایت و ثبت یک شناسه ی نیک با توجه به نوع پسوند دامنه ای که نیاز به ثبت آن دارند، اقدامات لازم را انجام دهید. این شناسه رایگان می باشد و برای ایجاد آن احتیاجی به پرداخت هزینه و صرف زمان زیادی نخواهید داشت.

نحوه تغییر DNS های دامنه در ایرنیک

برای انجام این کار باید مطابق مراحل زیر اقدام کنید:

  1. در ابتدا باید وارد کنترل پنل دامنه های خود در ایرنیک شوید. سپس وارد قسمت تنظیمات دامنه ی خود شوید.
  2. سپس در صفحه در منوبار گزینه دامنه ها را انتخاب کرده و روی دامنه های من کلیک کنید.
DNS های دامنه در ایرنیک 1

در ادامه دامنه ای که قصد تنظیم DNS های دامنه در ایرنیک مربوط به آن را دارید را انتخاب کنید و روی دکمه «ویرایش ردیف های کارگزاری نام و میزبانی دامنه» کلیک نمایید.

DNS های دامنه در ایرنیک 2

در صفحه کارگزار نام و میزبانی دامنه از قسمت «تنظیمات سامانه ی نام دامنه (DNS)» در بخش «کارگزار دامنه (NS Record)» مشابه تصویر در ستون نام  کارگزار، ردیف های 1 و 2 را با DNS های دامنه در ایرنیک مورد نظر خود تکمیل کنید.در ادامه باید در قسمت Secret Answer پاسخ سوال امنیتی که در هنگام ثبت نام نیز به آن پاسخ داده اید را دوباره در این بخش وارد نمایید.

DNS های دامنه در ایرنیک 3
  1. در مرحله آخر بر روی دکمه ی «اعمال» کلیک کنید تا تنظیمات اعمال شده در ایرنیک شما ذخیره شوند و شما بتوانید از دامنه خود استفاده کنید.
  • نکته اول: برای رکورد های معمولی نیازی به وارد نمودن IP در ستون «IP کارگزار» نیست. در مواقعی که از یک دامنه ی ir. به عنوان رکورد NS استفاده شود لازم است تا IP سرور نیز وارد شود.
  • نکته دوم: تغییر DNS های دامنه های ملی فقط از طریق پنل کاربری ایرنیک قابل انجام می باشد.
  • نکته سوم: پس از تغییر DNS های دامنه در ایرنیک، برای ست شدن صحیح DNS ها و اتصال دامنه به صورت کامل به هاست، بین 4 تا 6 ساعت زمان نیاز می باشد.

باید به این نکته اشاره کنیم که تغییر DNS های دامنه در ایرنیک یکی از مهم ترین اقداماتی است که باید در راستای راه اندازی دامنه خود روی یک هاست انجام دهیم. ما در این مقاله سعی کردیم اطلاعات کافی دراین باره با شما به اشتراک بگذاریم. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد.

Rate this post