معرفی کامل ابزار مدیریت فایل ها در سی پنل

معرفی جامع ابزار مدیریت فایل ها در سی پنل

راهنمای مدیریت فایل ها در پنل مدیریت cPanel

فایل منیجر یک ابزار است که برای مدیریت فایل های موجود در هاست استفاده می‌شود. هنگامی که یک نرم‌افزار را در کامپیوتر خود نصب می‌کنید، یک سری فایل و پوشه به درایو اصلی کامپیوتر شما اضافه می‌شود. همچنین، تمام وب‌سایت‌ها که در اینترنت مشاهده می‌شوند، توسط نرم‌افزارهای طراحی وب ساخته می‌شوند. این نرم‌افزارها یک سری فایل و پوشه خروجی ایجاد می‌کنند که شما باید آن‌ها را در هاست قرار دهید تا هنگام اجرا، بازدیدکنندگان بتوانند ظاهر اصلی وب‌سایت شما را مشاهده کنند.

به عبارت دیگر، وب‌سایت‌ها نیز همانند نرم‌افزارهای داخل کامپیوتر، از یک سری فایل و پوشه تشکیل شده‌اند و محتویات آن‌ها را باید در هاست قرار دهید تا نسخه نمایشی وب‌سایت اجرا شود و بازدیدکنندگان بتوانند از آن استفاده کنند.

فایل منیجر در هاست همان ابزاری است که به شما کمک می‌کند فایل‌های وب‌سایتتان را مدیریت، ویرایش و آپلود کنید. ابتدا، با ورود به سی‌پنل و هاست سایتتان، از بخش Files بر روی File Manager کلیک کنید تا وارد این صفحه شوید.

در مسیر پیش‌فرض، به مسیر home فایل منیجر هاستتان وارد می‌شوید. باید دانست که home شاخه اصلی برای مدیریت فایل های هاستتان است و تمام فایل‌ها و تنظیمات هاست در این پوشه‌ها ذخیره می‌شوند. حالا، برای راه‌اندازی وب‌سایت، به public_html بروید. این فولدر محل قرار دادن فایل‌های وب‌سایت شما است. همواره باید فایل‌های خود را در این فولدر قرار دهید تا بتوانید وب‌سایت خود را مشاهده کنید.

مدیریت فایل ها در سی پنل1

ورود به public_html به دو روش امکان‌پذیر است: از نوار سمت چپ بر روی public_html کلیک کنید یا از سمت راست بر روی آیکون public_html کلیک کنید. حالا در داخل public_html هستید و مسیر در کادر نشان داده می‌شود. اکنون به محتویات اصلی آموزش رسیده‌ایم و می‌خواهیم ابزارهای موجود در این قسمت را جهت مدیریت فایل‌ها به شما معرفی کنیم. در بالای فایل منیجر، در سمت چپ، آیکون cPanel را مشاهده می‌کنید که با کلیک بر روی آن به سادگی به صفحه اصلی سی‌پنل باز می‌گردید.
در بخش سمت راست فایل منیجر، گزینهٔ Search را مشاهده می‌فرمایید. این ابزار به طور ویژه کارآمد است زمانی که تعداد زیادی فایل در هاست شما وجود دارد و شما تصمیم می‌گیرید یکی از آن‌ها را ویرایش یا حذف کنید، اما مسیر دقیق فایل را نمی‌دانید. با استفاده از این ابزار، می‌توانید نام فایل مورد نظر خود را جستجو کرده و این ابزار با اسکن کلیه فایل‌های هاست، فایل مورد نظر را به شما نمایش می‌دهد.
برای جستجوی فایل‌ها در داخل فایل منیجر سی‌پنل، ابتدا مسیری را که می‌خواهید عملیات جستجو دربارهٔ فایل مورد نظر انجام شود را انتخاب کنید. با کلیک بر روی این قسمت، سه گزینه برای شما نمایش داده می‌شود:
گزینه اول all your file امکان جستجوی فایل مربوطه در تمام محتویات و فایل‌های هاست را فراهم می‌کند. اگر این گزینه را انتخاب کنید، عملیات جستجو به‌طور گسترده در تمام اطلاعات و فایل‌های موجود در هاست اجرا خواهد شد.
گزینه دوم فقط public_html را انتخاب کردن به این معنی است که در صورت انتخاب این گزینه، هر عملیات جستجوی فایل تنها بر روی فایل‌هایی انجام می‌شود که در داخل دایرکتوری public_html قرار دارند.
گزینه سوم به عنوان فهرست فعلی مشخص شده است. اگر این گزینه را انتخاب کنید، جستجوی فایل مرتبط تنها بر روی فایل‌هایی اجرا می‌شود که در حال حاضر در مسیر جاری موجود در File Manager قرار دارند.
خوب، حالا ما گزینه only public_html را انتخاب می‌کنیم و در داخل این فیلد، نام فایل مورد نظر خود را وارد می‌کنیم؛ به عنوان مثال، در اینجا ما config را می‌نویسیم. سپس برای شروع عملیات جستجو، بر روی گزینه go کلیک می‌کنیم و صبر می‌کنیم تا عملیات جستجو به پایان برسد.
هم اکنون پنجره نتایج جستجو با عبارت search results for را مشاهده می‌کنیم، و این پنجره نتایج جستجوی فایل مورد نظر را به ما نمایش می‌دهد. در این پنجره، تمام فایل‌ها و پوشه‌هایی که نام آن‌ها حاوی کلمه config است را به ما نشان می‌دهد. با کلیک بر روی هرکدام از آن‌ها، به محتوای آن فایل هدایت می‌شویم. حالا دوباره از پانل سمت چپ، بر روی public_html کلیک می‌کنیم تا به صفحه قبلی بازگردیم.
همانطور که واضح است، در گوشه سمت راست فایل منیجر، دکمه Settings را مشاهده می‌کنید. در حال حاضر، مطابق تصویر، بر روی گزینه Settings کلیک می‌کنیم تا پنجره ترجیحات (Preferences) برای ما باز شود. همانطور که در اینجا مشاهده می‌فرمایید، متن نوشته شده است: Always open this directory in the future by default. این جمله به این معناست که هر زمان که شما داخل صفحه اصلی هاست سی‌پنل بر روی آیکون فایل منیجر کلیک می‌کنید، به صورت پیشفرض به کدام مسیر از فایل منیجر هدایت شوید؟ اینجا چهار گزینه داریم و می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید:

گزینه اول، Home Directory است که به این معناست که وقتی که می‌خواهید وارد فایل منیجر هاست شوید، به صورت پیش‌فرض به پوشه home، که مسیر اصلی تنظیمات ساختاری هاست است، منتقل می‌شوید.

گزینه دوم، Web Root با مقادیر public_html یا www است، که به این معناست که بعد از کلیک کردن بر روی آیکون فایل منیجر، مستقیماً به مسیر اصلی فایل‌های سایت، یعنی public_html، منتقل می‌شوید. توصیه ما این است که این گزینه را انتخاب کنید.

گزینه سوم، Public FTP Root با مقدار public_ftp است، که به این معناست که هنگام کلیک بر روی فایل منیجر، به صورت خودکار به شاخه ftp منتقل می‌شوید.

گزینه چهارم، Document Root for است و پایین‌تر یک بخش دارد که نام دامنه‌های متصل به هاست را نشان می‌دهد. معمولاً نام دامنه اصلی هاست در ابتدا نمایش داده می‌شود، اما وقتی داخل هاست ادانه دامنه اضافه می‌کنید، دامنه‌های دیگر نیز به این بخش اضافه می‌شوند. اگر این گزینه را تیک دار کنید و یکی از دامنه‌ها را انتخاب کنید، هر بار که بر روی آیکون file manager کلیک کنید، به صورت خودکار به مسیر مدیریت فایل‌های آن دامنه هدایت می‌شوید.
در پایین این پنجره، شما گزینه Show Hidden Files یا Dotfiles را مشاهده می‌کنید. در ابتدا باید بدانید که در سرویس‌های هاست لینوکس، هر فایلی که پیشوند دات (نقطه) داشته باشد، یعنی نام آن با نقطه شروع شود، به صورت عادی در فایل منیجر قابل مشاهده نیست و در میان فایل‌های شما مخفی می‌شود. این فایل‌های مخفی را Hidden Files نام می‌دهیم. حالا اگر شما تیک گزینه Show Hidden Files را بزنید، تمام فایل‌های مخفی در مسیری که در حال حاضر هستید برای شما قابل مشاهده می‌شوند و می‌توانید به راحتی فایل‌های مخفی داخل هاست را ویرایش یا حذف کنید.

در آخرین بخش پنجره، در قسمت Preferences، گزینه Disable Character Encoding Verification Dialogs وجود دارد. وقتی شما تصمیم می‌گیرید یکی از فایل‌ها را ویرایش کنید، همیشه می‌توانید یک کدگذاری خاص برای ویرایش آن فایل انتخاب کنید. به عنوان مثال، زمانی که تصمیم به ویرایش فایل wp-login.php می‌گیریم، پنجره ویرایشگر متن برای ما باز می‌شود و در قسمت‌های پایینی این پنجره، می‌توانیم کدگذاری مورد نظر خود را انتخاب کرده و سپس بر روی دکمه Edit کلیک کنیم تا فایل برای ویرایش باز شود. حالا، اگر گزینه Disable Character Encoding Verification Dialogs را تیک دار کنیم، هنگامی که تصمیم به ویرایش یک فایل می‌گیریم، پنجره ویرایشگر متن برای ما باز نمی‌شود و به سرعت به قسمت ویرایش فایل منتقل می‌شویم.

حالا مجددا به صفحه public_html برمیگردیم و معرفی تمام ابزار های معرفی فایل ها میپردازیم:
ابزار File برای ایجاد فایل جدید استفاده می‌شود. با کلیک کردن بر روی این قسمت، می‌توانید یک فایل جدید با پسوند دلخواه ایجاد کرده و کدهای مورد نظر خود را در آن قرار دهید. از ابزار Folder نیز برای ایجاد فولدر یا پوشه جدید استفاده می‌شود. با کلیک کردن بر روی این قسمت، می‌توانید یک فولدر جدید با نام دلخواه ایجاد کرده و بعد از ایجاد، وارد آن شده و فایل‌های خود را در آن قرار دهید.

ابزار Copy برای کپی یا رونوشت کردن یک فایل یا فولدر به مسیر دیگر استفاده می‌شود. این کپی کردن به معنای انتقال یک فایل به مسیر جدید نه تنها فایل را به مسیر جدید منتقل می‌کند بلکه در مسیر اصلی نیز باقی می‌ماند. ابزار Move جهت انتقال فایل‌ها یا فولدرها از یک مسیر به مسیر دیگر استفاده می‌شود. این منجر به حذف فایل از مسیر اولیه و انتقال آن به مسیر جدید می‌شود.

ابزار Upload یکی از کاربردی‌ترین ابزارهای این قسمت است و برای آپلود یا بارگزاری فایل‌های جدید استفاده می‌شود. به عنوان مثال، می‌توانید توسط این ابزار یک فایل از کامپیوتر به هاست و به مسیر مورد نظرتان در فایل منیجر منتقل کنید.

ابزار Download برای دانلود فایل‌های داخل هاست استفاده می‌شود. با انتخاب فایل مورد نظر در فایل منیجر و کلیک بر روی دکمه Download، می‌توانید آن فایل را در کامپیوتر خود داشته باشید.

ابزار Delete برای حذف فایل‌ها یا فولدرهای داخل هاست استفاده می‌شود. با انتخاب فایل‌ها یا فولدرهای مورد نظر و انتخاب گزینه Delete، می‌توانید آن‌ها را پاکسازی یا حذف کنید.

ابزار Restore جهت بازیابی فایل‌های حذف شده از هاست استفاده می‌شود. وقتی یک فایل یا فولدر حذف می‌شود، به قسمت Trash منتقل می‌شود. با کلیک بر روی فایل مورد نظر در Trash و انتخاب گزینه Restore، فایل به مسیر اصلی خود باز می‌گردد.

ابزار Rename جهت تغییر نام فایل‌ها یا نام فولدرهای داخل فایل منیجر استفاده می‌شود. ابزار Edit برای ویرایش فایل‌ها و ابزار Code Editor جهت ویرایش فایل‌ها و کدها به صورت پیشرفته استفاده می‌شود.

ابزار HTML Editor جهت ویرایش فایل‌های تحت HTML استفاده می‌شود و ابزار Permission برای تغییر سطح دسترسی فایل‌ها داخل هاست مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ابزار View جهت مشاهده محتویات درون فایل‌ها و ابزار Extract جهت استخراج فایل‌های فشرده نیز به کار می‌روند. همچنین، ابزار Compress جهت فشرده‌سازی فایل‌ها و فولدرها به صورت کلی برای دانلود یا انتقال به هاست دیگر استفاده می‌شود.

در انتها، ابزارهای Home، Up One Level، Back، Forward، و Reload به ترتیب برای منتقل شدن به مسیر اصلی هاست، بازگشت به مسیر قبل، حرکت به مسیر بعد، حرکت به مسیر قبل، و رفرش کردن محتویات مسیر مورد استفاده قرار می‌گیرند. ابزار Select All جهت انتخاب همه فایل‌ها و فولدرها، و Unselect All برای خروج از حالت انتخاب استفاده می‌شود. ابزارهای View Trash و Empty Trash نیز به ترتیب برای مشاهده محتویات درون Trash و حذف دائمی تمامی محتویات در Trash استفاده می‌شوند.

Rate this post