آموزش نحوه نصب قالب در وردپرس

راهنمای نصب قالب وردپرس بر روی هاست

بخشی به نام “پوسته‌ها” در پیشخوان وردپرس وجود دارد که به شما این امکان را می‌دهد تا قالب‌ها را نصب، شخصی‌سازی، و فعال یا غیرفعال کنید. برای تغییر قالب وردپرس از طریق هاست با مراجعه به این بخش، لیستی از قالب‌های موجود در وب‌سایت خود را مشاهده می‌کنید و در ادامه، به بررسی جزئیات هرکدام از این عملیات خواهم پرداخت. از طریق بخش پوسته‌ها، می‌توانید:
به سهولت می‌توانید هر قالبی که می‌خواهید را با استفاده از دکمه فعال‌سازی فعال کنید، تا ظاهر وب‌سایت شما تغییر یابد.
از طریق گزینه سفارشی‌سازی، با توجه به تنظیماتی که قالب شما در این قسمت فراهم می‌کند، می‌توانید به شخصی‌سازی کامل تمامی بخش‌های قالب خود پرداخته و تغییرات موردنظر خود را اعمال کنید.

مدیریت قالب های وردپرس

برای مدیریت قالب یا پوسته در وردپرس، ابتدا باید به صفحه مخصوص آن مراجعه کنید. لذا مراحل زیر را دنبال کنید:
به کمک آموزش ورود به مدیریت وردپرس و با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور، وارد پیشخوان وردپرس شوید.
سپس به مسیر نمایش> پوسته‌ها مراجعه کنید.

راهنمای نصب قالب وردپرس بر روی هاست 1

در صفحه‌ای که باز می‌شود، فهرستی از تمام قالب‌هایی که بر روی وردپرس نصب شده‌اند را مشاهده خواهید کرد. به طور پیش‌فرض، همراه با نصب وردپرس، چندین قالب نیز نصب و در اختیار شما قرار می‌گیرد.
حالا می توانید به مدیریت قالب‌های نصب شده در وب‌سایت خود بپردازید یا با استفاده از بخش‌های افزودن پوسته، یک قالب جدید را به وردپرس افزوده و از آن استفاده نمایید. در ادامه، روش نصب قالب در وردپرس را شرح خواهیم داد.

راهنمای نصب و تغییر قالب در وردپرس

برای تغییر قالب وردپرس، ابتدا باید قالب خود را در هاست خود بارگذاری کنید. پس از آپلود قالب، به فعالسازی آن در وردپرس بپردازید. در کل، برای نصب قالب وردپرس، چهار روش کلی وجود دارد که شامل موارد زیر می‌شوند:

  1. نصب قالب از مخزن وردپرس
  2. نصب قالب سفارشی
  3. نصب قالب از طریق هاست
  4. نصب قالب از طریق گیت هاب (توصیه نمیشود)

نصب قالب از مخزن وردپرس

برای نصب قالب، می‌توانید از مخزن وردپرس که به آدرس wordpress.org/themes قابل دسترسی است، استفاده کرده و با استفاده از انواع دسته‌بندی و فیلتر کردن بر اساس ویژگی‌های مختلف، قالب مورد نظر خود را جستجو نمایید. از آنجایی که ما کاربر فارسی زبان هستیم، حتماً باید از قالب‌هایی که به زبان راست به چپ پشتیبانی می‌کنند، استفاده کنیم. برای این منظور، از فیلتر پشتیبانی از زبان‌های راست به چپ استفاده کنید تا پوسته‌های راست‌چین شده را پیدا کنید.
اگر قالب مورد نظر شما راست‌چین نبود، می‌توانید خودتان اقدام به ترتیب راست‌چین‌سازی و فارسی‌سازی آن کنید. برای نصب قالب از مخزن وردپرس، مراحل زیر را دنبال کنید.
ابتدا به مسیر نمایش> پوسته‌ها مراجعه کنید.
روی دکمه افزودن کلیک کنید تا به صفحه زیر هدایت شوید.

از امکانات خاصی نظیر گزینه‌های محبوب، تازه ترین، علاقه‌مندی‌ها و یا فیلد جستجو برای جستجوی قالب موردنظر در دسته‌بندی‌های دلخواه خود، بهره ببرید. به این ترتیب، می‌توانید قالب موردنظر خود را از میان انواع دسته‌بندی‌ها پیدا کرده و یا با کلیک بر روی دکمه صافی خصوصیات، پنجره مرتبط را باز کنید تا اطلاعات کلی درباره قالب مورد نظر برای شما نمایش داده شود.
از میان ویژگی‌های موجود قالبی که میخواید ویژگی‌های تعیین شده را داشته باشد را پیدا کنید.

راهنمای نصب قالب وردپرس بر روی هاست 3

همان‌طور که در صفحه قابل مشاهده است، با استفاده از فیلترهایی نظیر حالت قالب، تعداد ستون‌ها، و ویژگی‌های دیگر مرتبط با موضوع قالب، می‌توانید در جستجوی قالب‌هایی با این ویژگی‌ها باشید. این روش به شما این امکان را می‌دهد تا قالب مطابق با سلیقه و نیازهای خود را پیدا کرده و انتخاب نمایید.

پس از شناسایی قالب دلخواه، می‌توانید با قرار دادن نشانگر ماوس بر روی آن، نسخه پیش‌نمایش آن را مشاهده کنید یا با کلیک بر روی دکمه “نصب قالب”، آن را به سیستم خود نصب کرده و پس از فعال‌سازی، ظاهر واحد خود را به قالب جدید تغییر دهید.
لطفاً توجه داشته باشید که پس از فشردن دکمه نصب، فرآیند نصب فوراً شروع می‌شود و پس از آن، دکمه به حالت “فعال کنید” تغییر می‌یابد. در این مرحله، لطفاً بر روی دکمه “فعال کنید” کلیک کنید.
اکنون، قالب رایگانی که از مخزن وردپرس انتخاب کرده‌اید، با موفقیت نصب و راه‌اندازی شده است. این روش به خوبی برای افرادی مناسب است که تمایل دارند قالب را از مخزن وردپرس انتخاب و نصب کنند.

نصب قالب سفارشی

برای نصب قالب سفارشی که خودتان طراحی کرده یا از فروشگاه‌های قالب وردپرس خریداری یا دانلود کرده‌اید و آن را در سیستم خود ذخیره کرده‌اید، کافی است از قسمت افزودن پوسته در وردپرس، قالب خود را آپلود نموده و پس از اتمام فرآیند آپلود، آن را فعال کرده و از آن استفاده نمایید. برای این منظور، به ترتیب مراحل زیر را اجرا کنید.
ابتدا به مسیر نمایش> پوسته‌ها مراجعه کنید و روی دکمه افزودن پوسته تازه کلیک کنید.

راهنمای نصب قالب وردپرس بر روی هاست 5

سپس در صفحه بعدی روی دکمه بارگزاری پوسته کلیک کنید تا قسمت آپلود قالب برای شما باز شود.
بر روی دکمه Choose File کلیک نمایید و قالب مورد نظر خود که آن را خریداری یا دانلود کرده‌اید و به صورت یک فایل با فرمت Zip در رایانه خود دارید، انتخاب کنید. سپس پس از انتخاب فایل، روی دکمه “هم‌اکنون نصب کن” کلیک کنید و منتظر بمانید تا قالب شما با توجه به حجم آن، به صورت آپلود شده در سیستم نصب شود.

راهنمای نصب قالب وردپرس بر روی هاست 6

پس از انجام عملیات آپلود قالب، به صفحه بعدی هدایت خواهید شد. در این صفحه، می‌توانید با فشردن دکمه‌های “پیش‌نمایش زنده” یا “فعال کردن”، نسخه نمایشی قالب را مشاهده نمایید.

راهنمای نصب قالب وردپرس بر روی هاست 7

اگر هیچ مشکلی در قالب وجود نداشته باشد، با فشار دادن دکمه “فعال کردن”، قالب مورد نظر را جهت نمایش در وب‌سایت خود انتخاب کنید.

آموزش نصب قالب وردپرس در cpanel

سوالی که برخی از کاربران مطرح می‌کنند، این است که پس از تهیه یک قالب وردپرس، متوجه می‌شوند که قالب مورد نظر در حالت بسته نصب آسان قرار دارد یا به دلایلی امکان نصب قالب از پیشخوان وردپرس وجود ندارد. این موضوع باعث می‌شود که در صورت تصمیم به استفاده از آن قالب و نصب بسته نصبی وردپرس، تمام محتوا و داده‌های موجود در سایت از بین بروند. بنابراین، برای استفاده از قالب موجود در بسته نصبی وردپرس، لازم است قالب را از داخل بسته نصبی استخراج کنید.

  1. برای این منظور بسته نصبی قالب خودتون رو باز کنید و سپس به پوشه‌های اون وارد بشید در میان پوشه‌ها و فایل‌هایی که مربوط به وردپرس هستند شما باید به مسیر /wp-content/themes/ مراجعه کنید.
  2. حالا در اینجا ممکنه تا چندین پوشه وجود داشته باشه که هر کدوم از این پوشه‌ها در اصل یک قالب هستند، حالا پوشه قالب مورد نظر رو انتخاب کرده و وارد اون بشید.
  3. خواهید دید که فایل‌ها و پوشه‌های مختلف دیگه‌ای توی اون وجود دارن، حالا با راست کلیک کردن روی پوشه قالب یک فایل فشرده با فرمت zip. ازش بسازید تا اقدام به نصب قالب وردپرس در cpanel کنید.
  4. برای نصب قالب وردپرس در خصوص ورود به هاست سی پنل اقدام کنید.
راهنمای نصب قالب وردپرس بر روی هاست 8
  1. به مسیر /public_html/wp-content/themes/ در File Manager هاست مراجعه کرده و قالب خودتون را که در حالت زیپ قرار داره در این پوشه آپلود کنید.
  2. بعد از اینکه عملیات آپلود تموم شد روی فایل zip قالب راست کلیک کرده و گزینه Extract را انتخاب کنید تا قالب شما از حالت زیپ خارج شده و در اصلاح در وردپرس نصب بشه.
  3. حالا فایل زیپ را پاک کرده و به وردپرس برگردید.
  4. به مسیر نمایش> پوسته‌ها در پیشخوان وردپرس مراجعه کنید.
راهنمای نصب قالب وردپرس بر روی هاست 9

خواهید دید که قالب وردپرس از طریق هاست سی پنل نصب شده و کافیه تا اونو فعال کنید.

راهنمای نصب قالب وردپرس بر روی هاست 10

آموزش نصب قالب وردپرس از گیت‌هاب

گیت‌هاب به عنوان یک پلتفرم برای برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان با هر زبان برنامه‌نویسی، امکان دسترسی به یک آرشیو بسیار گسترده از قالب‌ها و افزونه‌های وردپرس را فراهم می‌کند. با مراجعه به این سایت، شما می‌توانید از این منابع متنوع استفاده کنید. برای استفاده از یک قالب که توسط کاربران به صورت رایگان به اشتراک گذاشته شده است، ابتدا به صفحه دایرکتوری مربوط به قالب مورد نظر بروید. سپس بر روی بخش سبز رنگ “Clone Or Download” کلیک کنید و در نهایت با فشردن دکمه “Download ZIP”، فایل قالب را دانلود کرده و در سیستم رایانه خود ذخیره نمایید.

راهنمای نصب قالب وردپرس بر روی هاست 11

حالا مشابه توضیحاتی که در بالا برای نصب قالب سفارشی توضیح داده شد قالب دانلود شده از گیت‌هاب را نصب و فعال کنید.

آموزش شخصی سازی قالب وردپرس

با استفاده از قابلیت سفارشی‌سازی قالب در وردپرس، قادر خواهید بود تا بخش‌های مختلف قالب خود را ویرایش و به سلیقه شخصی‌سازی کنید. گزینه سفارشی‌سازی وردپرس در واقع یک بخش جامع است که به شما امکان می‌دهد تغییراتی در ابزارک‌ها و تنظیمات مرتبط با عنوان و توضیحات سایت، تغییر پس‌زمینه، تنظیمات فهرست و منو، انتخاب برگه یا نوشته برای صفحه اصلی، تعیین استایل دلخواه و دیگر تغییرات را در قالب خود اعمال کنید.
به منظور استفاده از این قابلیت، ابتدا به بخش “نمایش” در پیشخوان وردپرس بروید و سپس به قسمت “سفارشی‌سازی” مراجعه نمایید. سپس، مطابق تصویر نمایش داده شده، به هر یک از بخش‌های اشاره شده مراجعه کرده و تغییرات و شخصی‌سازی‌های مورد نظر خود را اعمال کنید.
یکی از ویژگی‌های دیگری که بخش سفارشی‌سازی قالب در اختیار شما قرار می‌دهد، این است که با کلیک بر روی آیکون‌های موبایل، تبلت و دسکتاپ، می‌توانید سایت را برای اندازه‌های نمایشگرهای مشخص شده تنظیم کنید. این امکان به شما این امکان را می‌دهد تا از نزدیک بررسی کنید که قالب شما به چه مراتب استاندارد شده است و آیا به صورت ریسپانسیو برای انواع نمایشگرها طراحی شده است یا خیر.

راهنمای نصب قالب وردپرس بر روی هاست 12

چگونه قالب وردپرس را ویرایش کنیم

استفاده از ویرایشگر قالب در وردپرس به شما این امکان را می‌دهد که به فایل‌های مرتبط با قالب دسترسی پیدا کنید و آنها را ویرایش نمایید. این بخش از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، و در صورت اعمال هر گونه تغییر در قالب، حتماً باید یک نسخه پشتیبان از تمامی فایل‌های قالب ایجاد کرده و آن را نگهداری کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا در صورت بروز مشکل، به سرعت تصحیح آن را انجام دهید.
برای انجام تغییرات و ویرایش در قالب وردپرس، به قسمت “نمایش” و سپس “ویرایشگر پوسته” در پیشخوان وردپرس وارد شوید.

راهنمای نصب قالب وردپرس بر روی هاست 13

سپس نسبت به ویرایش بخش‌های مختلف قالب که میتونه شامل هدر، فوتر، سایدبار، نوشته‌ها، برگه‌ها، فانکشن قالب و… باشه اقدام کنید.

به طور پیش‌فرض، با مراجعه به قسمت قالب‌ها، قالبی که در حال حاضر بر روی سایت فعال است، برای ویرایش در دسترس شما قرار می‌گیرد. اما اگر تمایل به ویرایش یک قالب غیرفعال را دارید، می‌توانید از بخش “پوسته‌ها” آن را برای ویرایش انتخاب کرده و سپس اقدام به ویرایش و مشاهده نسخه پیش‌نمایش آن کنید.

حل مشکل نصب نشدن قالب وردپرس

گاهی اوقات، هنگام نصب یک قالب، با خطاهایی روبرو می‌شویم که مانع از امکان نصب و فعال‌سازی قالب انتخابی می‌شوند. این خطاها به طور عمومی در سه حالت مشخص ظاهر می‌شوند که در زیر به توضیح هر یک از آن‌ها پرداخته خواهد شد. در صورتی که با خطایی خاص به جز این سه حالت روبرو شدید، کافی است آن را از طریق بخش دیدگاه‌ها مطرح کنید تا با به‌روزرسانی مقاله، مشکل شما نیز برطرف گردد.

رفع خطای پیدا نشدن فایل style.css قالب وردپرس

اکثر خطاهای ناشی از عدم نصب قالب وردپرس به دلیل عدم یافتن فایل style.css در پوشه اصلی قالب ایجاد می‌شود. این موضوع عمدتاً در فرآیند نصب قالب‌های سفارشی رخ می‌دهد و برای رفع این مشکل کافی است از روش زیر پیروی کنید تا به سادگی قالب مورد نظر خود را نصب کنید. اطمینان حاصل کنید که قالب شما فایل style.css را در دارد و علت خطا اغلب به دلیل فشرده‌سازی نامناسب فایل‌های قالب است.

هنگامی که شما یک قالب را در سایت خود نصب می‌کنید، به صورت خودکار از حالت فشرده خارج می‌شود و پوشه قالب به دایرکتوری /wp-content/themes/ اضافه می‌شود. در اینجا، باید از یک نسخه فشرده zip از فایل‌های قالبتان برای نصب در سایت استفاده کنید. این فایل باید حاوی پوشه قالب باشد که پس از خارج شدن از حالت زیپ، در دایرکتوری مشخص شده قرار می‌گیرد. حالا باید مطمئن شوید که این پوشه حاوی تمامی فایل‌های وردپرس، از جمله فایل style.css است. اگر قالب شما در چندین پوشه مختلف قرار دارد، باید به آخرین پوشه حاوی فایل‌های وردپرس بروید تا نسخه فشرده را از آنجا تهیه کنید. با انجام این مراحل، پوشه قالب به هاست اضافه شده و هنگام ورود به آن، فایل style.css و دیگر فایل‌های وردپرس قابل مشاهده خواهند بود.

رفع خطای محدودیت حجم آپلود در نصب قالب وردپرس

به دلیل تعیین محدودیت‌های توسط میزبانی در هاست شما، امکان آپلود بیش از یک حد مجاز در وردپرس ممکن نمی‌باشد. هنگامی که حجم قالب شما از این محدودیت تجاوز کرده باشد، به طور عملی قادر به آپلود قالب از پیشخوان وردپرس نخواهید بود و باید به صورت دستی از طریق هاست، قالب را نصب نمایید. بنابراین، برای انجام این کار:
1. ابتدا وارد هاست سی پنل و یا دایرکت ادمین که دارید شده و به قسمت File Manager مراجعه کنید.
2. سپس در صفحه مدیریت فایل هاست خودتون به دایرکتوری /public_html/wp-content/themes/ مراجعه کنید.
3. روی دکمه آپلود در این مسیر کلیک کنید تا فایل قالب رو در این مسیر آپلود و بارگذاری نمایید.
4. سپس فایل قالب خودتون را که در حالت ZIP قرار داره از کامپیوتر انتخاب کرده و آپلود کنید.
5. حالا بعد از آپلود باید اونو از حالت فشرده خارج کنید، بنابراین در هاست سی پنل روی فایل مورد نظر راست کلیک کرده و گزینه Extract رو انتخاب کنید و برای هاست دایرکت ادمین هم روی دکمه Extract که مقابل فایل قرار داره کلیک کنید و در صفحه بعدی مجددا دکمه Extract Files رو انتخاب کنید تا فایل قالب از حالت فشرده خارج شود.
6. حالا به مسیر نمایش> پوسته‌ها در پیشخوان وردپرس مراجعه کنید، خواهید دید که قالب آپلود شده در اینجا نمایش داده خواهد شد، حالا میتونید نسخه پیش‌نمایش اونو ببینید و در صورت نبود مشکلی با کلیک روی دکمه فعال کردن قالب رو در سایت فعال کنید.

رفع مشکل نصب قالب وردپرس به دلیل خطای ناشناخته

این خطا عمدتاً ناشی از تغییرات در سطح دسترسی هاست ممکن است. برای رفع این مشکل، وارد File Manager هاست شوید و سپس در مسیر /public_html/wp-content/themes/، سطح دسترسی تمامی مسیرهای این پوشه را بررسی کنید. اطمینان حاصل کنید که سطح دسترسی بر روی 755 تنظیم شده باشد. در صورتی که این سطح دسترسی از 755 متفاوت باشد، می‌توانید از هاست سی پنل استفاده کرده و با راست‌کلیک بر روی پوشه و انتخاب گزینه Change Permissions، سطح دسترسی را تغییر دهید.

پس از ورود به دایرکتوری /public_html/wp-content/themes/ در هاست دایرکت ادمین، لطفاً سطح دسترسی تمامی مسیرهای این پوشه را بررسی نمایید تا اطمینان حاصل شود که بر روی 755 تنظیم شده‌اند. در صورتی که سطح دسترسی این مسیرها 755 نباشد، به هاست دایرکت ادمین مراجعه کرده و با کلیک راست ماوس بر روی پوشه مربوط به قالب مورد نظر، گزینه “Set Permissions” را انتخاب نمایید.

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

راهنمای نصب قالب وردپرس بر روی هاست 17
Rate this post