moodle

پیدایش نرم افزار moodle

پیدایش نرم افزار moodle

شرکت moodle که در کشور استرالیا استقرار دارد در سال ۲۰۰۲ تاسیس شد. این شرکت با ۱۳ کشور در دنیا همکاری می کند و چیزی حدود ۶۸ میلیون کاربر دارد. این شرکت با سامانه آموزشی مجازی خود شهرت دارد . این سامانه آموزشی به علت سرویس ویژه خود و خدمات کاملی که در اختیار مشتری خود می گذارد شناخته می شود . همچنین بستر نرم افزاری آموزشی الکترونیکی ان که به عنوان سیستم مدیریت درس و سیستم مدیریت یادگیری نیز شناخته می شود در سال ۲۰۱۱ میلادی به وجود آمد. نویسنده اصلی آن هم آقای مارتین دوگیاماس هست که توسعه دهنده این نرم افزار هم هست. این نرم افزار با زبان پی اچ پی نوشته شده است.با ورود به سایت مودل می توانید به راحتی از امکانات آن استفاده کنید.

moodle چیست

نرم افزاری رایگان سیستم مدیریت یادگیری است که پلتفرمی را به منظور آموزش مجازی فراهم می کند . این نرم افزار به همه مدرسان و معلمان و مدیران کمک می کند و به آن ها قابلیت ساختن دوره آموزش خود را می دهد که در آن ساختار دوره آموزش و مدیریت و برنامه آموزشی یا مدیریتی مشخص کنند . با استفاده از این نرم افزار قابلیت تعامل با دنیای آنلاین برای همه مدرس ها و مدیر ها فراهم می شود . هدف از به وجود آمدن چنین نرم افزاری سهولت بخشیدن به آموزش آنلاین و فراهم کردن بستری برای ارائه آنلاین مدارک بوده است . نام این نرم افزار مخفف (محیط یادگیری پویا و ماژولار محور) است. ۱۴میلیون نفر طبق چیزی که آمار ها نشان می دهند از این نرم افزار استفاده می کنند و حدود ۱.۶ میلیون دوره آموزشی توسط این سامانه آموزش مجازی تولید و عرضه شده است . این نرم افزار رایج ترین سیستم مدیریت یادگیری در سطوح مدارس و موسسات و همچنین در سطح سازمانی است . این سیستم آموزش مجازی کاملا رایگان و منبع باز است که به سبب ان به کاربران خود توانایی می دهد که آزادی عمل در اجرا و تغییر نرم افزار داشته باشند تا هر سازمان یا موسسه آموزشی که از ان استفاده می کند بتواند برای پاسخگویی به نیاز های منحصر به فرد خود ان را تغییر داده و به صورتی که دوست دارد در بیاورد . این بدین معنی است که هر موسسه آموزشی و یا سازمانی که از این نرم افزار استفاده می کند می تواند وب سایت خصوصی آموزش و یا مدیریت آنلاین خود را داشته باشد . moodle به صورت مداوم توسط برنامه نویسان و متخصصان بین المللی پشتیبانی می شود.

امکانات و مزایای moodle

moodle اگرچه همه ابزار های مشترک آموزش مجازی را دارد اما یک سری افزونه های مشخص را نیز ارائه می دهد که این افزونه ها به عنوان یک پلتفرم آموزش مجازی به چند بخش تقسیم می شوند .

moodle1
moodle2

امکانات نرم افزار moodle

moodle به دلیل ساختار خاصی که دارد مجموعه ای از افزونه ها را پشتیبانی می کند . این افزونه ها عبارتند از : فیلتر محتوایی و تم های گرافیکی مرحله های ثبت نام و تایید اعتبار و الگوی سوالات و منابع . هر سیستم عاملی که از PHP پشتیبانی کند ، قابلیت استفاده از پلتفرم های مجازی مانند moodle را دارا خواهد بود .

به عنوان مثال در سیستم عامل های لینوکسی و ویندوز بدون مشکل و به صورت راحت moodle اجرا می شود . این نرم افزار به زبان های مختلف دنیا قابل استفاده است یعنی برای استفاده از این نرم افزار در ایران می توان از نسخه moodle فارسی که قابلیت نصب نرم افزار moodle برای ios و بر روی اندروید دارد استفاده کرد . این امکان مزیت است برای کسانی که به زبان انگلیسی تسلط کافی را ندارند . این نرم افزار در google play و app store قابل دریافت هست .

یکی دیگر از امکانات moodle این است که دارای تقویم است که مدرسان و معلمان به کمک آن می توانند برنامه های درسی و آزمون ها و رویداد ها را در طول دوره آموزشی مدیریت کنند . مبتنی بر وب بودن moodle این امکان را برای افراد فراهم می کند که به راحتی در هر زمان و هر مکان توسط هر مرور گری و هر گونه دستگاه های مختلفی که به وب متصل هستند ، اجرا شود . به همین دلیل مدرسان و معلمان و حتی دانش آموزان نیز نیاز به نصب برنامه ای جدا گونه و مجزا ندارند . به سبب این مهم شما از دانش نرم افزاری برای نصب برنامه یا استفاده از حجم اینترنت برای دانلود این نرم افزار بی نیاز می شوید . مقیاس پذیر بودن moodle فارسی سبب شده تا بتوان از ان برای برگذاری کلاس های کوچک تا تجمعات خیلی بزرگ قابل استفاده باشد . moodle از لحاظ امنیتی و حفظ اطلاعات کاربران خود بسیار ایمن و قوی است. یعنی می توان آن را بر روی یک ابر امن یا سرور اختصاصی مستقر کرد تا به خوبی و راحتی کنترل گردد . پیشرفته بودن سیستم moodle برای مدیریت یادگیری این امکان را فراهم می سازد که مدیریت محتوا های درسی و آموزشی و کلاس درس به خوبی مهیا شود . به عنوان مثال تهیه محیطی برای پرسش و پاسخ بین دانش آموز و دبیر. مکانی برای ارسال و تصحیح تکالیف و قابلیت بازخورد نسبت به آن . تهیه لیست کلاسی درج نمرات و فعالیت ها در آن . برای استفاده از این نرم افزار ابتدا باید این برنامه را بر روی سرور خود بارگذاری کنید . این سرور ها در مدارس و شرکت های کوچک وجود ندارند و این سرور ها را می توانید از موسسات معتبر مثل مانا سرور اجاره کنید . این سرور ها به شما قابلیت استفاده از بهترین کیفیت برای برگزار کردن کلاس ها را می دهند تا به هیچ گونه مشکل سرعت هنگام استفاده نه برای دانش آموز و نه برای دبیر و مدرس به وجود آید . دانش آموزان از این طریق می توانند با شیوه های متفاوت از آموزش مجازی و مدیریت ان آشنا شوند و با بهره گیری از آن در تحصیل خود به موفقیت برسند .

Rate this post